AMBULANCE NODE - CZECH REPUBLIC

ZDRAVOTNICKÁ POHOTOVOSTNÍ SLUŽBA

ZPS je zřizována skupinou Ambulance Node - Czech Republic, jako samostatný organizační celek s celorepublikovou působností. Poskytuje služby odborné první pomoci, přednemocniční neodkladné péče a urgentní přepravy. 

Další příčiny kolapsu

Volně navazuji na předchozí článek o elektrolytech a kolapsu ani ne tak z nedostatku energie, jak díky tomu, že energie nemůže tělem proudit.  Ztráta velkého množství sodíku totiž není jediná příčina kolapsových stavů, a tak bychom se mohli blíže podívat na další děje.

Ztráta tekutin není lokální problém. Pocení je jen cesta, ale tekutiny se vytrácejí z celého organismu. To znamená, že nám např. houstne krev. Přitom při sportovních výkonech bychom potřebovali krev spíše řidší, aby prokrvení a okysličení tkání  bylo kvalitnější. Lidské tělo si ve svém krevním řečišti udržuje ideální objem krve. Při výkonech, kdy dehydratací krev houstne, se tak zmenšuje i její objem a klesá tlak. Ve snaze organismu oběh udržet, se zrychluje puls. Tato nepřímá úměra, postupně vede až k fibrilaci. Tedy stavu, kdy se srdce jen chvěje a není schopno nasát a vypudit dostatek krve - krevní oběh stojí.

U úplné zástavy, kdy srdce relaxuje, můžeme jeho funkci nahradit umělou masáží. Při fibrilaci, kdy je tento sval v křečích, nemá na něj masáž vliv. Řešením je pak až defibrilátor.  

V letních měsících pak mohou být nebezpečné i vysoké teploty a slunce. Zatím co hokejista při utkání nemá problém vypotit až 2L i v hale s teplotou okolo 2 °C (jeho jediným problémem by byla ztráta elektrolytu), mohou vysoké teploty způsobit přehřátí organismu. Podobně jako když se přehřeje počítač se i mozek "vypne". Člověk upadá do bezvědomí. Zde dýchání a krevní oběh může zůstat zachováno. Při bezvědomí však dochází k relaxaci svaloviny a pokud postižený leží na zádech, vlivem gravitace dochází k sesunutí jazyka a uzavření dýchacích cest.

Jak na zapadlý jazyk, můžete číst zde: https://www.ambunode.cz/vzdelavani/blog/zapadly-jazyk/

Jak tedy předcházet kolapsům? Důležitá je fyzická i psychická příprava před závodem. Při závodě pak:

  • - doplňovat tekutiny vyhradně iontovými nápoji, nikoliv jen vodou!
  • - ochlazovat se (např. poléváním)
  • - chránit se před slunečným zářením (kšiltovka, šátek apod.)  

JK2020

Cukry a tekutiny při vytrvalostních akcích

Jak je to s energií a doplňováním tekutin při vysoké námaze, přibližuje Jakub Kubíček a přirovnává lidské tělo k městu

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Rychlý kontakt